Rolnicze Gospodarstwo Doświadczalne
Załącznik do
Zarządzenia Rektora Nr 54/2019
z dnia 6 września 2019 r. z późniejszymi zmianami.
Zarządzenia Rektora Nr 54/2019
z dnia 6 września 2019 r. z późniejszymi zmianami.
R e g u l a m i n
Rolniczego Gospodarstwa Doświadczalnego
Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
Rolniczego Gospodarstwa Doświadczalnego
Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
Postanowienia ogólne
§ 1
- Rolnicze Gospodarstwo Doświadczalne Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie (zwane dalej RGD) jest jednostką ogólnouczelnianą.
- RGD działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (t. jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 2183 z późn. zm.),
- Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz.U. z 2012 t. poz. 1533 z późn. zm.),
- Statutu Uczelni Statutu Uczelni z dnia 29 czerwca 2015 r. (t. jedn. z dnia 31 marca 2017 r.)
- niniejszego regulaminu,
- innych przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz aktów wewnętrznych Uczelni.
- Siedziba RGD znajduje się w Prusach.
- Nadzór nad działalnością RGD sprawuje Prorektor ds. Organizacji i Rozwoju Uczelni.
- Strukturę organizacyjną RGD określa załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
- Ocenę działalności RGD przeprowadza corocznie Senat na podstawie opinii przygotowanej przez właściwą komisję senacką.
Zakres działalności
§ 2
- RGD prowadzi działalność gospodarczą oraz działalność usługową na rzecz innych jednostek organizacyjnych Uczelni oraz podmiotów zewnętrznych.
- Do podstawowych zadań RGD należy:
- prowadzenie produkcji rolniczej i działalności usługowej z zakresu rolnictwa;
- tworzenie dla jednostek naukowo-dydaktycznych Uczelni bazy dla realizacji prac naukowo-badawczych, głównie poprzez prowadzenie produkcji rolniczej, w celu zabezpieczenia potrzeb paszowych zwierząt doświadczalnych oraz produkcja ściółki dla tych zwierząt;
- prowadzenie produkcji rolniczej pozwalającej na realizację zajęć dydaktycznych (ćwiczenia terenowe, praktyki studenckie i inne);
- świadczenie usług na rzecz uczelnianych stacji doświadczalnych;
- wdrażanie do gospodarki rolnej wyników badań naukowych;
- prowadzenie działalności dla uzyskania dodatkowych środków finansowych na realizację zadań własnych;
- tworzenie dobrego wizerunku Uczelni poprzez stosowanie w praktyce nowoczesnej wiedzy naukowej, wdrażanie nowoczesnej praktyki rolniczej oraz ich popularyzację.
- RGD ściśle współpracuje z poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi Uczelni, zgodnie ze swoim zakresem zadań.
Finansowanie i zarządzanie
§ 3
- RGD prowadzi działalność wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo oraz działa na zasadzie pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego.
- RGD prowadzi działalność zgodnie z:
- rocznym planem rzeczowo-finansowym, którego projekt sporządza Kierownik RDG w porozumieniu z Dziekanami Wydziałów: Rolniczo-Ekonomicznym, Hodowli i Biologii Zwierząt oraz Biotechnologii i Ogrodnictwa, a uchwala – jako część rocznego planu rzeczowo-finansowego Uczelni – Senat,
- kilkuletnimi planami gospodarczymi Uczelni.
- Roczny plan rzeczowo-finansowy RGD powinien uwzględniać potrzeby Uczelni w zakresie działalności naukowo-badawczej i dydaktycznej oraz możliwości ich realizacji wynikające z rachunku ekonomicznego, przyjmując za podstawę działalności:
- kilkuletni plan gospodarczy, o którym mowa w ust. 1 lit. b,
- porozumienia zawarte z zainteresowanymi jednostkami organizacyjnymi Uczelni oraz umowy zawarte z podmiotami zewnętrznymi,
- plany studiów na wymienionych w ust. 1 lit. a wydziałach Uczelni.
- Sprawozdanie z wykonania rocznego planu rzeczowo-finansowego i kilkuletnich planów gospodarczych sporządza kierownik RGD i przedkłada Rektorowi. Sprawozdanie to stanowi część sprawozdania finansowego Uczelni, zatwierdzanego przez Senat.
§ 4
- RGD - jako podmiot wewnętrznego rozrachunku gospodarczego – planuje i rozlicza działalność według zasad ustalonych dla tych podmiotów, przy założeniu bilansowania kosztów przychodami własnymi.
- Po zakończeniu roku obrachunkowego nadwyżka przychodów RGD nad kosztami jego działalności stanowi nadwyżkę finansową Uczelni. W przypadku wystąpienia w RGD niedoboru finansowego należy wdrożyć postępowanie naprawcze, zgodnie z przepisami Rozdziału XI „Regulaminu wewnętrznej gospodarki finansowej".
- RGD posiada odrębne pole spisowe. Wykaz nieruchomości tworzących bazę materialną RGD stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
- Przydzielanie RGD mienia Uczelni następuje na mocy decyzji Rektora uzupełnianych spisami z natury i protokołami zdawczo-odbiorczymi.
Organizacja RGD
§ 5
- RGD kieruje Kierownik.
- Kierownika RGD zatrudnia lub powołuje Rektor.
- Kierownik RGD zarządza RGD i reprezentuje go wobec władz Uczelni oraz wobec podmiotów zewnętrznych w granicach pełnomocnictw udzielonych przez Rektora. Udzielone przez Rektora pełnomocnictwa nie obejmują umocowania do nabywania, zbywania lub obciążania nieruchomości.
- Kierownik RGD odpowiada przed Rektorem za wykonanie zadań wynikających z zakresu działania RGD określonych niniejszym regulaminem i innymi aktami prawnymi obowiązującymi w Uczelni.
- Kierownik RGD jest bezpośrednim przełożonym pracowników RGD.
- Do podstawowych zadań Kierownika RGD należy:
- dbałość o porządek, bezpieczeństwo i przestrzeganie prawa na terenie RGD;
- wydawanie zarządzeń, decyzji i poleceń służbowych podległym pracownikom, zgodnie z posiadanymi uprawnieniami;
- zabezpieczenie i racjonalne wykorzystanie składników majątkowych oddanych do dyspozycji RGD;
- ochrona danych osobowych oraz ochrona i archiwizowanie dokumentów RGD;
- wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, określonych odnośnymi przepisami prawa;
- rzetelne i terminowe sporządzanie wszelkich deklaracji, zeznań, sprawozdań, meldunków, informacji, itp. dla Uczelni oraz organów, urzędów i innych uprawnionych jednostek.
- Kierownik współpracuje z Senacką Komisją ds. Majątkowych oraz innymi senackimi i rektorskimi komisjami właściwymi ds. gospodarczych.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowniczych kierownika ustała Rektor.
§ 6
- W celu prowadzenia prawidłowej gospodarki magazynowej, w tym: stworzenie właściwych warunków dla przechowywania płodów rolnych, zapewnienia uzupełniania towarów i materiałów w stosunku do zużycia, a także sprawnego zaopatrywania kontrahentów, w RGD powołuje się Magazyniera.
- Magazynier jest zatrudniany przez Rektora na wniosek Kierownika RGD.
- Do podstawowych zadań Magazyniera należy:
- przyjmowanie do magazynów płodów rolnych oraz środków ochrony roślin i nawozów, a także ich wydawanie;
- ewidencjonowanie przepływów magazynowych;
- wystawianie faktur, sprawdzanie zgodności dokumentów dostarczonych towarów, wystawianie dokumentów wydania towarów itp.;
- nadzór nad przechowywanie w magazynach towarów;
- zabezpieczanie przechowywanych towarów, a także przeliczanie zasobów magazynowych;
- dbałość o czystość i porządek w magazynie;
- składanie zamówień na towary, zgodnie z wytycznymi Kierownika.
§ 7
- W celu racjonalnego podziału pracy, Kierownik RGD może tworzyć Grupy polowe.
- Do podstawowych zadań Grupy polowej należy:
- uprawa wskazanego przez Kierownika RGD gruntu, w tym przygotowanie ziemi, obsianie lub obsadzenie, pielęgnacja roślin oraz ich zbiór;
- uprawa wskazanych przez Kierownika RGD roślin sadowniczych;
- obsługa powierzonych maszyn rolniczych i ich konserwacja.
- dbałość o powierzone maszyny, towary i produkty.
- stosowanie nawozów i środków ochrony roślin, zgodnie z poleceniem Kierownika;
- dbałość o porządek w garażach, gdzie przechowywane są maszyny rolnicze.
Postanowienia końcowe
§ 8
W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem a dotyczących RGD, mają zastosowanie ogólnie obowiązujące przepisy prawne i przepisy wewnętrzne Uczelni.